بررسی مشکلات شهر شوسف توسط ۱ خبرنگار
تاريخ : یک شنبه 8 تير 1393برچسب:, | 8:9 | نویسنده : روابط عمومی تیم کانون شهدای گمنام
حیدری :
 
خبرنگار روزنامه ی  خراسان مستقر در نهبندان به همراه تعدادی از مسئولان شهر شوسف نهبندان به بررسی مشکلات این شهر پرداخت :

به همراه امام جمعه ، یکی از روحانیان و نماینده شورای شهر شوسف بعد از نماز مغرب و عشا به مسجد جامع این شهر رفتیم تا مشکلات مردم شوسف شناسایی و اطلاع رسانی شود، مسجد شلوغ بود، بعد نماز هم جمعیت چشمگیری برای گفتن از مشکلات مسجد جامع را ترک نکردند.اولین نفر از نبود پزشک متخصص گلایه مند بود. او گفت: مرکز بهداشت و درمان شهر شوسف فقط تا ساعت ۲ بعداز ظهر باز است و ویزیت انجام می شود و اگر کسی بعد از این ساعت به این مرکز مراجعه کند فردی پاسخگوی او نیست. «غلام اردونی» افزود: پزشک این مرکز همیشه در مرکز حضور ندارد و برای دهگردشی و مداوای بیماران به روستاهای اطراف می رود.

وی ادامه داد: برای تهیه دارو هم همیشه با مشکل مواجه هستیم چرا که شوسف فقط یک داروخانه دارد که آن هم فقط با حضور پزشک باز است و حتی در این داروخانه داروهای معمولی و پیش پا افتاده هم وجود ندارد.به گفته وی، چند بار این مشکلات را با مسئولان شبکه بهداشت و درمان نهبندان، درمیان گذاشته ایم ولی هیچ کس پاسخی نداده و هیچ اقدامی از سوی آن ها انجام نشده است.

وی بهبود وضعیت بهداشت و درمان شوسف را مهمترین نیاز و خواسته اهالی آن عنوان کرد.

بیکاری جوانان

بیکاری قشر جوان در شهر شوسف مشکل بعدی بود که حاضران در جلسه بر رفع آن تاکید فراوان داشتند. «حسین مقیمی» یکی از جوانان بیکار ساکن شوسف در این باره گفت: شوسف ظرفیت های بالقوه ای در معدن دارد و معادن آن از ذخیره بالایی برخوردار است ولی نمی دانیم سهم مردم شوسف از این معادن چقدر است.

وی افزود: اگر در هر معدن چند جوان بومی مشغول به کار شوند بخشی از مشکل بیکاری جوانان حل خواهد شد در حالی که سنگ از معدن استخراج می شود و به وسیله تریلی های خودمان به شهرهای دیگر منتقل و در آنجا فرآوری می شود. علاوه بر این گاهی سرمایه گذاری که به شوسف می آید در پی این است که برای خود معدنی دست و پا کند و به قیمت گزافی بفروشد و از این طریق به سود برسد.

ولی هیچ مسئولی در این زمینه فکری برای اشتغال جوانان بر نمی دارد. او از مسئولان خواست تا با جذب سرمایه گذار در بخش معدن به فکر آینده شوسف و جوانان آن باشند. یکی دیگر از حاضران هم گفت: من یک جوشکار هستم و برای گسترش کسب و کارم مجبور به گرفتن وام بودم و بعد از مراجعه به بانک ها، موسسات اعتباری، صندوق مهر امام رضا (ع) و کمیته امداد امام خمینی (ره) با تقاضای من موافقت شد ولی بوروکراسی و کاغذ بازی های اداری به حدی زیاد بود که از گرفتن وام ناامید و مایوس شدم. البته برخی از موسسات مالی و اعتباری هم که راحت تر حاضر بودند به من وام بدهند سود تسهیلات آنها بالا بود.

زمین های بلاتکلیف در شهر

یکی دیگر از اهالی شوسف از وضعیت زمین هایی سخن به میان آورد که بدون کاربری در شهر رها شده و بلاتکلیف هستند.

«جعفری» گفت: در هر خیابان شوسف ساختمان‌هایی ناتمام رها شده و قطعات زیادی زمین وجود دارد که صاحبان آن برای ساخت و یا تعیین تکلیف آنها هیچ اقدامی نمی کنند.

وی ادامه داد: برخی از این زمین ها تجاری و برخی هم مسکونی است که در گذشته توسط بنیاد مسکن نهبندان واگذار شده است ولی بنیاد برای تکمیل و ساخت آن توسط صاحبان پیگیری نکرده است.

به گفته وی، این زمین ها چهره و مبلمان شهری شوسف را بسیار زشت کرده و باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

نیاز سنجی برای حضور سرمایه گذار در شوسف

فردی که از نبود سرمایه گذار در شوسف گلایه‌مند بود هم گفت: به نظر می رسد در شوسف هیچ گونه نیازسنجی برای سرمایه گذاری انجام نشده است و اگر روزی سرمایه گذاری بخواهد در این شهر سرمایه گذاری کند با سردرگمی برای سرمایه‌گذاری مواجه می شود زیرا نیازهای شوسف را نمی داند و به راحتی این شهر را رها می کند.

در ادامه جلسه نماینده شورای اسلامی شهر شوسف در پاسخ به این شهروند شوسفی گفت: در جلسه ای این موضوع را مطرح کردیم و قرار شد نیازها و زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری در شوسف فراهم شود.

«یدا… باغبانی» افزود: باید سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال پایدار انجام و فرهنگ کار در جامعه نهادینه شود تا بتوان اشتغال پایدار ایجاد کرد.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ نیازسنجی برای جذب سرمایه گذار و فراهم کردن زیرساخت های اشتغال پایدار در شوسف انجام نشده است و به طور حتم این موضوع در کارگروه های ویژه مطرح و تصمیماتی برای آن گرفته می شود تا بتوان برای رشد شهر گام برداشت. به گفته وی، در جلسه اخیر که با حضور یک سرمایه‌گذار در شوسف برگزار شد موضوع راه اندازی یک واحد سنگبری مطرح و به وی پیشنهاد داده شد تا در صورت امکان یک واحد سنگبری یا کارخانه در شوسف احداث شود که وی در زمینه سرمایه گذاری در این شهر قول مساعد داد.

۳ روز بدون پزشک

یک شهروند هم گفت: ۳ روز متوالی به مرکز بهداشت و درمان شهر شوسف مراجعه کردم اما هیچ پزشکی در مرکز حضور نداشت.

فردی دیگر هم ادامه داد: مرکز بهداشت و درمان شوسف فقط در ساعت اداری فعالیت می کند و اگر کسی در ساعت غیر اداری به این مرکز مراجعه کند البته به جز بیماران اورژانسی فردی پاسخگوی او نیست. به علاوه داروخانه شوسف هم در این مرکز مستقر و مسئول آن پزشک این مرکز است و فقط تا ساعت اداری پاسخگوی بیماران است.

«حسین مقیمی» گفت: امکانات این مرکز هم در حد یک مرکز روستایی بیشتر نیست به طوری که اگر خانم بارداری بخواهد وضع حمل کند باید به نهبندان و یا مرکز استان مراجعه کند و خواسته مردم هم شبانه روزی شدن این مرکز و ایجاد داروخانه شبانه روزی و مستقل است.

نبود نمایندگی ادارات و نهاد های دولتی

یکی دیگر از مشکلات مهم شوسف که در این جلسه توسط حاضران به آن اشاره شد نبود نمایندگی ادارات و نهادهای دولتی در این شهر است که مسائل و تبعات آن گریبانگیر بیشتر مردم شوسف است.نماینده شورای شهر شوسف در این زمینه گفت: پیگیری ها و مکاتبات زیادی با ادارات و فرمانداری شهرستان نهبندان برای استقرار نمایندگی ادارات مردمی در شوسف انجام شده است ولی هر اداره بنا به دلایلی مثل کم بودن جمعیت و شاخص های دیگر از انجام این کار طفره رفته و خود را از انجام این کار معذور داشته است.«یدا… باغبانی» افزود: هم اکنون نمایندگی ادارات بهزیستی ، آموزش و پرورش ، آب و فاضلاب ، تبلیغات اسلامی ، ورزش و جوانان ، پاسگاه انتظامی ، شبکه بهداشت و حوزه مقاومت بسیج سپاه در شهر شوسف مستقر است.

خرابی شبکه های تلویزیون در شوسف

«محمدی» یکی دیگر از حاضران از خرابی شبکه‌های تلویزیون در شهر شوسف خبر داد و گفت: دریافت شبکه های آنالوگ تلویزیون و حتی شبکه خراسان جنوبی در شوسف بسیار نامطلوب است به طوری که فقط دو شبکه در شوسف از طریق گیرنده تلویزیون قابل تماشا است و بقیه کانال ها خراب است و در برخی از نقاط شهر برای دریافت همین کانال ها هم باید آنتن را تا ارتفاع ۶ تا ۷ متر بالا ببریم. امام جمعه شوسف هم با اشاره به نبود شبکه دیجیتال در این شهر گفت: راه اندازی شبکه دیجیتال در شوسف بسیار ضروری است زیرا وقتی شبکه های تلویزیون خراب است بالطبع جوانان به سراغ سرگرمی هایی مثل ماهواره خواهند رفت.

حجت الاسلام والمسلمین« نوری» از مسئولان خواست تا برای راه اندازی شبکه دیجیتال در شوسف اقدام کنند تا نبود آن سبب بروز آسیب های اجتماعی دیگر نشود.

ورزش شوسف فلج است

یک جوان دانشجوی شوسفی هم گفت: وضعیت ورزش در شوسف بسیار نا مطلوب است به طوری که جوانان شوسف از داشتن ابتدایی ترین تجهیزات ورزشی مثل توپ و تور والیبال نیز محرومند.

«بیابانگرد » افزود: سالن ورزشی شوسف که حتی کفپوش مناسبی ندارد و سرویس های بهداشتی آن خراب و سیستم گرمایشی و سرمایشی هم ندارد فقط برای ورزشکاران رشته های فوتسال و والیبال فعال است و باید برای علاقه مندان دیگررشته ها هم فکری شود.به گفته وی هیچ مربی ورزشی هم در این شهر مستقر نیست.در این جلسه نماینده شورای شهر شوسف برخی از خواسته های مردم را یادداشت کرد و برای پیگیری برخی از آنها قول داد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • تله کام
  • دانلود افزار